Szukaj w serwisie

Kategorie:

Alkohole mocne | Wina, szampany | Piwo | Aktualności | Drinki | Likiery, miody, nalewki

Tutaj jesteś: Alkohole / Aktualności

Amerykanie pokochali polską wódkę. Kupują ją częściej niż rosyjską

kategoria: Aktualności

Jak pokazują najnowsze dane, w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. import krajowych wódek do Stanów Zjednoczonych wzrósł o 15% dając Polsce 4. pozycję na tym rynku. Mimo trudnej sytuacji branży polscy producenci wysłali za ocean dwa razy więcej tradycyjnego trunku niż ich konkurenci z Rosji. Dobre wyniki naszej wódki w Stanach Zjednoczonych to zasługa rosnącego uznania dla polskich produktów spirytusowych, również tych najbardziej ekskluzywnych.

Od stycznia do września 2012 r. Stany Zjednoczone przyjęły na swój rynek 7 589 537 litrów naszych wódek, czyli o 15% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tym samym polskie wódki prześcignęły o prawie 4 mln litrów zakorzenioną na rynku amerykańskim rosyjską konkurencję. Liderem rynku pozostaje Szwecja, która mimo spadku, wysyła za ocean ponad 27 mln litrów wódki. Pozycji Polski może w przyszłym roku zagrozić wódka pochodząca z Łotwy, która od kilku lat dynamicznie zdobywa rynek amerykański.

Tabela 1. Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln l


2010

2011

I-IX 2011

I-IX 2012

2011/2012

Szwecja

52 108 625

48 918 982

36 185 742

27 602 438

-23,7%

Francja

31 242 500

34 328 895

13 948 216

16 166 470

7,7%

Holandia

16 665 391

16 444 407

10 946 785

11 771 428

7,5%

Polska

7 336 082

9 042 805

6 581 450

7 589 537

15,3%

Łotwa

2 320 970

8 280 870

5 672 423

7 511 221

32,4%

Rosja

11 564 390

6 961 029

5 087 282

3 639 556

-28,5%

Finlandia

2 722 709

2 769 381

2 019 023

2 073 259

2,7%

 

 

 

 

 

 

Dane: DISCUS (Distilled Spirits Council of the United States)

„Rynek Stanów Zjednoczonych jest dla polskich producentów bardzo ważny, ze względu na jego potencjał oraz wysoką marżę. Rok 2012 może przynieść lekkie spowolnienie dynamiki wzrostu eksportu krajowych napojów spirytusowych, ale na rynku amerykańskim trend wzrostowy powinien się utrzymać. Dobre wyniki cieszą szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę niską rentowność krajowych producentów zmuszającą do ograniczania wydatków na promocję za granicą - mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Spośród wszystkich wyrobów alkoholowych nasza wódka ma na międzynarodowych rynkach najmocniejszą pozycję."

Niestety za szybko rosnącym ilościowo importem polskiej wódki, nie idzie większa wartość importu naszego trunku w USA. Amerykanie kupują coraz więcej polskich wódek z kategorii premium i Super Premium, a więc droższych i gwarantujących najwyższą jakość, ale częściej wybierają znane marki francuskie, szwedzkie czy holenderskie. Polskie produkty muszą rywalizować o gusta konsumentów z produktami o światowej sławie, od lat promującymi się za oceanem.

 Tabela 2. Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln $


2010

2011

I-IX 2011

I-IX 2012

2011/2012

Francja

628 066 084

730 967 723

507 459 112

591 744 390

16,61%

Szwecja

409 511 759

393 836 692

288 046 031

248 032 353

-13,89%

Holandia

234 827 591

238 405 330

156 955 571

169 167 120

7,78%

Łotwa

38 160 654

113 988 224

77 359 501

97 436 714

25,95%

Polska

70 780 436

77 960 620

56 046 900

51 281 661

-8,50%

Rosja

138 872 903

87 034 417

62 779 184

42 593 950

-32,15%

Finlandia

20 056 895

19 445 043

14 169 539

14 522 097

2,49%

Dane: DISCUS (Distilled Spirits Council of the United States)

„Dane eksportowe po raz kolejny pokazują, że wódka może być polską specjalnością i marką rozpoznawalną w świecie. Sukces polskiej wódki za oceanem to także promocja naszego kraju. Dlatego zamiast, jak to często ma niestety miejsce, wstydzić się narodowego trunku, powinnyśmy być dumni, że produkujemy wysokiej jakości produkt spełniający oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Tak jak Szkoci są dumni z whisky, a Francuzi z koniaku - dodaje Leszek Wiwała.

Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i właśnie Stany Zjednoczone. Na rynek francuski w 2011 r. trafiło ponad 60% napojów wysłanych na rynek unijny. Ważne kierunki eksportu napojów spirytusowych to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada.

Polska jest 4. producentem wódki na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Rocznie produkujemy średnio 3 200 000 hl wódki.


powrót

 

Dodaj komentarz:

Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:

 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl
GŁÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KONTAKT
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone