Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowości rynkowe | Ciekawostki | Wydarzenia | Branżowe news'y | Ze świata | Prawo | Finanse

Tutaj jesteś: Aktualności / Temat na czasie

Import bananów do Polski zmniejszył się w 2011 roku

kategoria: Temat na czasie
obrazek aktualności
Import bananów do Polski zmniejszył się w 2011 roku

Chiquita Poland, lider rynku bananów w naszym kraju, przedstawia najświeższe analizy rynku, oparte na danych Głównego Urzędu Statystycznego. Jeszcze dwa lata temu, w 2010 roku, import bananów wzrósł w stosunku do 2009 roku aż o 13%, wstępne dane za 2011 rok (za pierwsze 11 miesięcy roku) wskazują jednak drastyczny spadek aż o 16,6%.

Polacy a spożycie bananów

Banany należą do jednych z najchętniej wybieranych przez polskiego konsumenta owoców i charakteryzują się tym, że są dostępne przez cały rok. Polska nie należy jednak do czołówki w Europie, jeśli chodzi o ich konsumpcję. Przeciętny Polak zjada około 5,5 kg bananów rocznie. Nie jest to zbyt wygórowana liczba - średnio Europejczyk zjada każdego roku około 11 kg tych owoców. Najwięcej bananów na głowę mieszkańca spożywają Skandynawowie.

Import bananów netto - tendencja spadkowa w 2011 roku.

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2010 roku do Polski zaimportowano 235 422 tony bananów, co stanowiło wzrost aż o 13% w stosunku do poprzedniego roku. Natomiast wstępne dane za rok 2011 (uzyskane z analizy pierwszych 11 miesięcy roku) wskazują, że import bananów obniżył się w stosunku do roku 2010. Według danych GUS do końca listopada 2011 r zaimportowano do Polski 182 481 ton bananów.

W analogicznym okresie roku 2010 import wyniósł 218 813 ton. Na podstawie tych właśnie danych za pierwsze 11 miesięcy roku 2011 widać, że import bananów spadł aż o 16,6%. Największy spadek importu zanotowano w pierwszym kwatale 2011 roku, natomiast miesiące letnie wykazały wzrost importu o około 10% w stosunku do analogicznego okresu roku 2010. Wszystkie dane dotyczą importu netto bananów (czyli danych importowych pomniejszonych o reeksport bananów - ilość owoców, która pozostaje w kraju).

Analiza rynku bananów

Jak wynika z obserwacji Chiquity, lidera polskiego rynku, na przestrzeni ostatnich lat rynek bananów w Polsce ulega coraz większej stabilizacji, a krzywa sezonowości coraz bardziej się wyrównuje. Jeszcze kilka lat temu charakterystyczne było występowanie znaczącej różnicy pomiędzy wielkością sprzedaży w różnych miesiącach roku - zimą następował wzrost sprzedaży, latem sprzedaż znacznie spadała. Aktualnie wielkość importu bananów do Polski w miesiącach letnich nie różni się już tak znacząco od importu w miesiącach zimowych,
a dostępność owoców sezonowych latem nie wpływa już mocno na poziom sprzedaży banana.

Pomimo widocznego spadku importu bananów do Polski sprzedaż firmy Chiquita w Polsce rośnie, dlatego pod koniec ubiegłego roku firma uruchomiła bezpośrednie dostawy bananów do portu w Gdyni. Chiquta planuje też kolejną kampanię promocyjną, której celem jest podkreślenie wyjątkowego smaku bananów Chiquita. Zaplanowana na kwiecień komunikacja obejmie outdoor w 8 głównych miastach Polski (GOP, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław) oraz internet i prasę handlową.

Polscy konsumenci o bananach

Jak wynika z badań OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Chiquity, aż 72% Polaków kupuje banany. Przy dokonywaniu zakupów tych owoców decydującymi o wyborze czynnikami są: cena i jakość.

Za wybór konkretnych bananów w największym stopniu - w ponad jednej trzeciej (34%) - decyduje ich cena. Drugim, w zasadzie równie ważnym, kryterium wyboru bananów jest ich jakość (29 %).

W dalszej kolejności o zakupie konkretnej partii owoców decydują stopień dojrzałości (kolor) i smak owoców - odpowiednio w 16% i 14%. Jak wynika z badań, konsumentów praktycznie w ogóle nie interesuje wielkość wybieranych bananów - tym czynnikiem kieruje się tylko 7% respondentów.

Co interesujące, dla większej ilości kupujących (42%) to właśnie jakość jest tym czynnikiem, który staje się ważniejszy od ceny przy kupnie bananów. Dla 36% kupujących to cena jest bardziej istotna niż jakość bananów.

Wyniki badań OBOP pokazują, że w kategorii bananów cena nie jest najbardziej istotnym kryterium wyboru. Pozostałe czynniki takie jak jakość, smak owoców i ich stopień dojrzałości łącznie mają większy wpływ na wybory konsumentów niż sama cena. Naklejka Chiquita na bananie stanowi dla konsumenta gwarancję nie tylko wysokiej jakości, ale także najlepszego smaku owocu. Właśnie dlatego dla 50% polskich konsumentów to Chiquita jest preferowaną marką bananów.


powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl
GŁÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KONTAKT
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone