Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowości rynkowe | Ciekawostki | Wydarzenia | Branżowe news'y | Ze świata | Prawo | Finanse

Tutaj jesteś: Aktualności / Wydarzenia

Siódma certyfikacja żywności przeprowadzona w ramach programu DOCEŃ POLSKIE

kategoria: Wydarzenia
obrazek aktualności
Siódma certyfikacja żywności przeprowadzona w ramach programu DOCEŃ POLSKIE

Wyroby marek własnych prezentują coraz wyższy poziom, z polskiego nabiału możemy być naprawdę dumni, a jakość produktów zgłaszanych do certyfikacji stale się poprawia - tak eksperci Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie" podsumowali przeprowadzoną niedawno certyfikację żywności. 23 stycznia odbył się siódmy już audyt produktów ubiegających się o godło „Doceń polskie". Przekonaj się jakie grupy wyrobów brały udział w certyfikacji i co sądzi o nich Loża Ekspertów programu.

W styczniu zainaugurowana została III edycja Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie". Celem realizowanego od 2011 roku przedsięwzięcia jest propagowanie polskich artykułów spożywczych wysokiej jakości oraz ich wytwórców. Kluczowym elementem programu są audyty, podczas których grono specjalistów ocenia produkty. Mając do dyspozycji dziesięciostopniową skalę przyznaje im punkty w trzech kategoriach. Certyfikat „Doceń polskie" otrzymują wyroby, które zdobędą wysokie noty. Artykuły z maksymalną liczbą punktów są dodatkowo honorowane tytułem TOP PRODUKT. Ocenie podlegają smak i wygląd produktu, a także stosunek jego jakości do ceny. - Podczas siódmej certyfikacji o laury programu „Doceń polskie" ubiegały się m.in. mięsa, sosy, słodycze, oleje, ocet, przetwory warzywne i owocowe, a także nabiał i produkty zbożowe - wymienia Katarzyna Salomon, członek Loży Ekspertów, reprezentująca organizatorów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie".

Doskonały nabiał

Do organizatorów programu wpłynęło tym razem wyjątkowo dużo zgłoszeń od małych spółdzielni mleczarskich. - Ocenialiśmy wyroby zakładów z różnych regionów kraju. Różnice smaku poszczególnych produktów były wyraźne, ale większość była naprawdę znakomita - mówi Mirek Drewniak, członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni i przewodniczący Loży Ekspertów programu.

- Poprawia się zwłaszcza jakość masła. Cieszę się, że zimą smakuje ono równie dobrze, co latem - dodaje znany szef kuchni i gastronomii. O smaku nabiału decyduje nie tylko wykorzystywane w procesie produkcji mleko. Dużą rolę odgrywają umiejętności i doświadczenie osób zatrudnionych w mleczarniach. - Podczas tej certyfikacji mieliśmy festiwal twarogu, w większości półtłustego, co dawało dobrą okazję do porównywań. Technologia produkcji jest we wszystkich zakładach taka sama, dlatego bardzo ważną rolę odgrywa serowar, bo to on decyduje o ostatecznym smaku twarogu. Właściwie każdy z ocenianych przez nas serów był inny, ale wszystkie były na wysokim poziomie - przyznaje Jarosław Kujawa, ekspert programu „Doceń polskie", reprezentujący Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wyroby zbożowe wysokiej jakości i coraz „mocniejsze" marki własne

W programie „Doceń polskie" mogą uczestniczyć także rodzime artykuły spożywcze sygnowane marką własną. Podczas certyfikacji te najbardziej wartościowe otrzymują od Loży Ekspertów godło „Doceń polskie - MARKI WŁASNE". Do styczniowego audytu również zgłoszono takie produkty, m.in. mąki i kasze. Zdaniem ekspertów jakość tych wyrobów nie odbiega od propozycji z oferty uznanych producentów. Na uwagę zasługuje fakt, iż znakomita większość produktów zbożowych (mąki, kasze, makarony), które wzięły udział w siódmej certyfikacji, zyskała uznanie ekspertów.
- Ubiegły rok był suchy, mimo to jakość mąki, niezależnie od producenta, jest bardzo wysoka - ocenia Celina Nierodkiewicz, członek Loży Ekspertów.

Tradycyjne produkty promujące region

W styczniu, notabene nie po raz pierwszy, o laury programu ubiegały się także wyroby grup producenckich. Działalność lokalnych stowarzyszeń opiera się nie tylko na wytwarzaniu często sezonowych, ale dobrej jakości produktów. Zrzeszenia te promują region do tego stopnia, że ich wyroby stają się wizytówką krainy lub całego kraju. Odnotujmy, że jeden z produktów biorących udział w audycie był symbolem ubiegłorocznej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.
- W grupie producenckiej nie może być mowy o wewnętrznej konkurencji, wszyscy jej członkowie muszą wspólnie dążyć do osiągnięcia celu i brać odpowiedzialność za produkt - przypomina Celina Nierodkiewicz.

Zbigniew Kurleto zwraca z kolei uwagę na częsty problem zrzeszeń. - Popyt przewyższający możliwości wytwórców obniża jakość i stwarza problemy z dystrybucją. W przypadku każdej działalności rolniczej trudno cokolwiek skrupulatnie zaplanować, ale grupy muszą umieć realnie oszacować swoje zasoby - podkreśla członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, ekspert programu „Doceń polskie".

Po raz kolejny o certyfikat programu ubiegały się wyroby wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zgłoszenia od nagrodzonych już wytwórców cieszą organizatorów programu, bo dowodzą skuteczności programu i świadczą o zaufaniu, jakim producenci darzą Lożę Ekspertów. - O godło „Doceń polskie" ubiegają się również wielokrotnie nagradzane i doskonale znane konsumentom artykuły. Nasze audyty, za sprawą wiedzy i doświadczenia Loży Ekspertów, dają wytwórcom możliwość otrzymania dodatkowej informacji zwrotnej o produkcie. Certyfikat programu ma dla firm coraz większą wartość - producenci przekonali się, że dzięki niemu mogą się wyróżnić na tle konkurencji. Posiadanie godła „Doceń polskie" to argument przemawiający na korzyść wyrobu - wyróżnione firmy znakomicie potrafią go wykorzystać w swoich działaniach promocyjnych - mówi Marek Bielski, organizator programu „Doceń polskie".

Rosnąca świadomość konsumentów

Certyfikat „Doceń polskie" otrzymują jedynie te wyroby, którym Loża Ekspertów przyznała wysokie oceny. Oznacza to, że nie wszystkie artykuły spożywcze biorące udział w audycie zostały wyróżnione. Choć noty wystawiane są w trzech kategoriach (smak, wygląd i stosunek jakości produktu do jego ceny), eksperci przyglądają się także informacjom zawartym na opakowaniach. Klienci także zwracają na nie uwagę. - Świadomość konsumentów jest coraz większa. Polacy robią przemyślane zakupy i nauczyli się już, że dobry jakościowo produkt jest wart swojej ceny. Producentom także powinno zależeć na stałym poprawianiu oferty - na tym zyskamy wszyscy - podsumowuje Z. Kurleto.


powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl
GŁÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KONTAKT
Copyright © 2010 by www.PoradnikSpożywczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone